اتوپلاستی چیست؟

ظاهر افراد همواره یکی از مهم‌ترین عوامل در تعاملات اجتماعی آن‌ها است. ما می‌توانیم با ظاهری مناسب با اعتماد به نفسی بالا در حلقه‌های اجتماعی ظاهر شویم و موفقیت‌های مختلفی را برای خود چه در زمینه‌ی زندگی شخصی و چه در زمینه‌ی زندگی کاری رقم بزنیم.

عوامل متعددی می‌تواند ظاهر ما را تحت تاثیر قرار داده و از حالت ایده‌آل خود خارج سازد. از این رو انواع جراحی زیبایی در سال‌های اخیر برای برگرداندن زیبایی به ظاهر افراد مرسوم شده است.

گوش یکی از مهم‌ترین بخش‌های صورت و از تاثیرگذارترین عوامل در زیبا دیده‌شدن چهره‌ی افراد است. اغلب اوقات به گوش‌ها به عنوان عامل مهمی برای برقراری ارتباط و شنیدن نگاه می‌کنیم، اما جدای از این مورد گوش‌ها تأثیر بسیار زیادی در زیبایی ظاهری ما نیز دارند.

اگر گوش‌های فرد به هر دلیلی حالت ایده‌آل خود را نداشته باشد می‌تواند تأثیر مخربی روی ظاهر کلی فرد داشته‌باشد. از این رو است، که در سال‌های اخیر بسیاری از افراد مایل به انجام عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی هستند. جراحی زیبایی گوش به منظور ترمیم ظاهر گوش با کار روی بخش خارجی این عضو بدن صورت می‌پذیرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با اتوپلاستی به صورت کامل آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

اتوپلاستی و تاریخچه‌ی آن

تصور بسیاری بر آن است که اتوپلاستی یک موضوع جدید است. اما واقعیت آن است که عمل زیبایی گوش و یا همان اتوپلاستی Otoplasty در طول سال‌های طولانی در حال انجام بوده است. در سال ۱۸۴۵ یوهان فردریش دیفن‌باخ Johann Fredrich Dieffenbach فعالیت‌های مختلفی در این مورد داشت و برای اولین بار روی مشکلات ظاهری مربوط به صورت جدی کار کرد.

بعد‌ها در سال ۱۸۸۱ پزشکی به نام Ely برای اولین بار از اتوپلاستی نام برد و به صورت دقیق و کامل روی این موضوع فعالیت‌هایی را آغاز کرد. در طول دهه‌ی ۱۸۹۰ سه پزشک به نام‌های کین Keen،  مانکسMonks و کاچریل Cocheril حوزه‌ی جراحی زیبایی گوش را ادامه دادند و سبب پیشرفت‌های بسیاری در این حوزه گشتند.

اتوپلاستی
جراحی زیبایی گوش

در طول دو دهه‌ی اول قرن بیستم، دکتر مورستین Morestin تلاش‌های بسیاری را برای پیشرفت روش‌های اتوپلاستی انجام داد که سبب بهبود بسیار زیاد این روش درمانی زیبایی شد.

پس از آن محبوبیت انواع جراحی زیبایی گوش افزایش یافت و پزشکان بسیاری نیز در این حوزه تحقیقات و فعالیت‌های مختلفی را انجام دادند که سبب تغییر بسیار زیادی شد و تمایل افراد به انجام اتوپلاستی نیز بسیار زیاد شد.

عمل زیبایی گوش و یا همان اتوپلاستی اغلب به منظور بهبود برجستگی بیش از حد گوش، نزدیک‌کردن گوش‌ها به سر و یا کاهش اندازه‌ی گوش نسبت به سر انجام می‌شود.

یکی دیگر از دلایل انجام جرای زیبایی گوش تغییر شکل لاله‌ی گوش و بخش پایینی آن است. پزشکان همچنین می‌توانند برای افرادی که بدون گوش متولد شده و یا بنا به دلیلی گوش خود را از دست داده‌اند از نو یک گوش بسازند. مشکلات دیگر ظاهری را نیز می‌توان با عمل زیبایی گوش حل کرد که از آن جمله می‌توان به گوش‌های بسیار کوچک اشاره کرد.

اتوپلاستی معمولاً برای کودکان ۴ تا ۱۴ ساله بسیار انجام می‌شود. اما این عمل برای دیگر سنین مخصوصاً در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است. عمده‌ترین دلیل انجام این عمل در کودکان مروبط به موضوعات روشانشناسی است. با انجام عمل جراحی زیبایی گوش می‌توان از بسیاری از مشکلات روحی کودکان به دلیل ظاهر عجیب گوش‌ها جلوگیری کرد.

انجام عمل زیبایی گوش برای بزرگسالان دارای خطرات بیشتری نسبت به انجام این عمل در سنین کودکی نیست. افراد بزرگسال نیز می‌توانند بدون نگرانی اقدام به انجام عمل اتوپلاستی کرده و ظاهر مورد نظر خود را به دست آورند.

موضوعات مهم پیش از انجام اتوپلاستی

اگر به هر دلیلی مایل به انجام عمل زیبایی گوش هستید، مواردی هستند که باید پیش از انجام عمل مورد نظر داشته باشید. به احتمال زیاد پزشک جراح شما درمورد بسیاری از موارد پیش از عمل با شما صحبت خواهد کرد. از جمله مهم‌ترین مواردی که پیش از انجام اتوپلاستی باید به آن توجه کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حتی اگر مایل هستید تنها روی یک گوش عمل زیبایی را انجام دهید، معمولاً پزشکان این عمل را روی هردو گوش برای رسیدن به بالانسی بهتر انجام می‌دهند.
شباهت دقیق هردو گوش چندان نمی‌تواند مورد انتظار باشد. همچون گوش‌های عادی بدون عمل زیبایی گوش نیز، تفاوت‌های کوچکی میان دو گوش وجود خواهند داشت.
موضوعات مالی باید به دقت پیش از انجام اتوپلاستی مورد توجه قرار گیرد. هزینه‌های اضافی که ممکن است به آن فکر نکرده باشید شامل عمل جراحی شما شود. پیش از آن با پزشک جراح خود در این مورد مشورت کنید.
افراد سیگاری در خطر بیشتر عوارض جانبی هستند. اگر می‌خواهید از این خطرات دوری کنید، حتماً سیگار را کنار بگذارید.

موضوع دیگری که توجه به آن ممکن است بدیهی به نظر رسد، پیدا کردن پزشک جراح مناسب است. مهم‌ترین موضوعی که در این باره به آن توجه کنید توجه به سابقه و تجربه‌ی پزشک جراح مورد نظر است. پزشکی که دارای تخصص و تجربه‌ی خاص برای اتوپلاستی است می‌تواند نتیجه‌ی بهتری را پس از انجام عمل جراحی برای شما رقم زند.

5/5 - (1 امتیاز)

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *