فهرست مطالب

بلفاروپلاستی چیست؟

چشم‌هایمان کاری بیش از دیدن را انجام می‌دهند، آن‌ها بازگوکننده احساساتمان هستند. عمل زیبایی بلفاروپلاستی یا جراحی پلک برای بازسازی اطراف چشم جهت ایجاد ظاهری طبیعی و جوان‌تر انجام می‌گیرد. هنگامی که درباره این عمل جراحی صحبت می‌کنیم، منظورمان حذف پوست‌های اضافی اطراف چشم است، اما در زمینه‌ای کلی‌تر، واژه بلفاروپلاستی به حذف لکه‌های چربی، رفع پف و افتادگی پلک و از بین بردن کیسه‌های چشم (برجستگی‌های زیر چشم) اشاره دارد.
با این حال، بهتر است برای شناخت بیشتر این روش زیبایی‌شناسیِ جهانی با ما همراه باشید.

از آنجا که پوست پلک نازک‌تر از مناطق دیگر صورت است، اولین علائم پیری را به خود نشان می‌دهد. بنابراین با بالا رفتن سن، افتادگی و چین و چروک پوست اطراف چشم افزایش می‌یابد و در نتیجه ظاهر چشم‌ها و زیبایی کلی چهره را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درمان پف زیر چشم با بلفاروپلاستی عمل زیبایی بلفاروپلاستی یا جراحی پلک

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک، روشی برای از بین بردن پوست و چربی اضافی، رفع افتادگی پلک، بالا بردن ابرو (لیفت ابرو) و سفت کردن عضلات و بافت نواحی دور چشم است.

فواید بلفاروپلاستی

با توجه به اینکه چشم‌ها تا چه اندازه زیبا هستند، حتی تغییراتی جزئی در این نواحی می‌تواند فواید بسیاری دیگری نیز داشته باشد، بعضی از این مزایا ممکن است تا حدودی برایتان غیر منتظره باشد.

  1. بهبود در بینایی
    اصلاح پف و افتادگی پلک می‌تواند تا حدود بسیاری باعث افزایش دید و بینایی شود. در سناریویی شایع، بسیاری از افراد از جراحی پلک تنها به دنبال اهداف زیبایی هستند، بدون آنکه به خوبی بدانند یکی از مهم‌ترین فواید این عمل، بهبود در بینایی و افزایش زاویه دید است.
  2. پیشانی صاف
    اگر پلک‌ بالایی سنگین شود، به طوری که توانایی فرد را برای بالا نگه داشتن آن کاهش دهد، او ممکن است در جهت دید بهتر و برای جبران این مشکل ابروهای خود را بالا ببرد. اگر بالا بردن ابرو به طور مکرر انجام گیرد، می‌تواند باعث ایجاد خطوط عمیق در پیشانی شود. هنگامی که سنگینی پلک بالا از طریق بلفاروپلاستی برطرف شود، عادت بالا بردن ابرو نیز در طول زمان از بین می‌رود.
  3. ارتباط بهتر با دیگران
    چشم‌ها برای برقراری ارتباط با دیگران عضوی حیاتی هستند. اگر چشم‌ها حالتی خسته، غمگین و یا خشمگین داشته باشند، دیگران ممکن است نسبت به واقعیت وجودی فرد قضاوتی کنند؛ به ویژه افتادی پلک به این مورد بیشتر دامن می‌زند. بنابراین، اصلاح پلک و لیف ابرو به شما کمک می‌کند تا نشانه‌های ظاهری چهره خود را با شرایط درونی‌تان هماهنگ‌تر کنید، حالا دیگر شخصیت خوبتان، پشت چشم‌ها خسته پنهان نخواهد بود.
  4. چشم‌هایی روشن
    هنگامی که پف و پوست اضافی اطراف چشم را محاصره می‌کند، می‌تواند از رسیدن نور به جلوگیری کند. این کار به مرور زمان باعث کاهش درخشندگی چشم‌ها می‌شود. با انجام این عمل، نور بیشتری به عنبیه چشم می‌رسد و چشم‌ها درخشندگی فریبنده‌ای خواهند یافت.
  5. درشت شدن چشم‌ها
    پف و پوست اضافی بالای چشم باعث ریز شدن چشم‌ها می‌شود. این مورد برای برخی از زنان و مردان چشم بادامی ممکن است کمی نگران کننده باشد. با این حال، جراح زیبایی پلک با حذف پوست‌های اضافی به درشت شدن چشم‌ها کمک می‌کند، بدون آنکه نیاز به استفاده از لوازم آرایشی باشد.
  6. کاهش سردرد و میگرن
    علاوه افزایش زیبایی، این جراحی مزیت مهی دیگر همچون کاهش سردرد و میگرن دارد. در طی برخی از تحقیقات دانشگاهی، عمل بلفاروپلاستی عصب‌های خاصی را هدف قرار می‌دهد که به پیشگیری و درمان سردرد کمک می‌کند.

جراحی زیبایی پلک

بلفاروپلاستی معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود و نیاز به بی‌حسی موضعی و آرام سازی دارد. این روش می‌تواند از ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت به طول می انجامد، بسته به اینکه آیا در حال انجام جراحی در هر دو پلک بالا و پایین هستید یا فقط تنها جراحی یک پلک را انجام می‌دهید. اگر جراحی بر روی پلک بالایی انجام می‌گیرد، خطوط برش معمولاً در امتداد خطوط طبیعی چروک پلک‌ها اجرا می‌شود. هنگامی که برش‌ها ایجاد شدند، رسوبات چربی تغییر یا حذف می‌شوند، ماهیچه‌ها و بافت‌ها تنگ‌تر شده و پوست اضافی برداشته می‌شود.

اگر برای پلک‌ پایینی عمل جراحی انجام می‌شود، ممکن است برش درست در ملتحمه (غشاء مخاطی نازک داخل چشم) یا در گوشه خارجی چشم صورت گیرد. بسته به روش، پوست اضافی در پلک پایین‌تر و چربی اضافی برداشته می‌شود. دو نوع متد و تکنیک بلفاروپلاستی در ایران وجود دارد: عملکردی و زیبایی.

  • عملکردی: در این جراحی پوست اضافی که زمینه دید فرد را مختل کرده است حذف می‌شود. در واقع این نوع جراحی نه برای زیبایی بلکه تنها با هدف کارکرد بهتر بیایی چشم صورت می‌گیرد.
  • زیبایی: این جراحی را می‌توان روی پلک بالا یا پایین و یا روی هر دو انجام داد. هدف از این نوع عمل تنها جهت زیبایی چهره انجام می‌گیرد.

دوره درمان جراحی پلک

در طی ۱ تا ۲ هفته اول پس از جراحی، در چشم بیماران معمولاً کبودی و تورم دیده می‌شود و پلک‌های فرد ممکن است به طرز غیرعادی تنگ شوند. با این حال، بعد از عمل بیشتر بیماران احساس درد زیادی خواهند کرد. با استفاده از کمپرسور یخ و نگه داشتن آن در اطراف چشم می‌توان درد و ناراحتی‌های پیرامون آن را کاهش داد.

بخیه‌ها معمولاً روز سوم یا چهارم بعد از جراحی برداشته می‌شوند و تورم نیز در عرض دو هفته کاهش می‌یابد. می‌توانید چند روز تا یک هفته بعد از جراحی به کار بازگردید، اما حداقل دو هفته اول باید از فعالیت‌های شدید کاری و یا ورزشی دوری کنید. طول درمان جراحی پلک تا پدیدار شدن نتیجه نهایی ممکن است چند ماه به طول انجامد.

سن مناسب برای جراحی پلک

این جراحی در هر سنی قابل انجام است، ولی هنگامی که فرد به دلیل زیبایی چهره به دنبال آن است، معمولاً قبل از سن ۳۵ سالگی نیازی به انجام عمل نخواهد بود. با این وجود، این روش ممکن است به دلایل دیگری بدون توجه به سن ضروری باشد. به عنوان مثال، نقص‌های ناشی از تومور و پوست اضافی که در ناحیه‌ای که تومور قرار دارد ممکن است نیاز به جراحی باشد.

این عمل جراحی عمدتاً مناسب افرادی است که به دنبال درمان‌های ضد پیری هستند. افتادگی پوست اطراف چشم، بخشی طبیعی از پیری است، اما اگر این مورد برایتان ناخوشایند است، ممکن است این نوع عمل جراحی را در نظر بگیرید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی پلک

بازیابی از بلفاروپلاستی در مقایسه با سایر انواع جراحی نسبتاً کوتاه است. بلافاصله بعد از جراحی به یک اتاق بازیابی منتقل خواهید شد، سپس برای عوارض جانبی تحت نظارت پزشک قرار می‌گیرید. در پایان اگر هیچ گونه عارضه‌ای وجود نداشت، در همان روز به خانه خواهید رفت. در منزل لازم است مراقب‌های زیر را مو به مو انجام دهید:

  • انتظار می‌رود برای چند هفته در اطراف چشم درد و تورم داشته باشید.
  • از هرگونه آسیب زدن به چشم جلوگیری کنید، برای مثال: مالش دادن چشم‌ها.
  • از کمپرسور یخ برای کمک به تحریک کوتاه مدت، ناراحتی و احساس خشکی استفاده کنید.
  • چشم خود را از نور خورشید و باد با عینک آفتابی فریم بزرگ که بخش زیادی از اطراف چشم‌هایتان را می‌پوشاند
    محافظت کنید.
  • هرگونه خونریزی، درد شدید یا علائم غیر معمول را به دکتر خود گزارش دهید.
  • اگر کار شما مستلزم استفاده مداوم از کامپیوتر است، ابتدا لازم است زمان کار خود را در هفته اول کاهش دهید،
    سپس حجم کار به طول پلکانی افزایش دهید.
  • باید قبل از ۴ هفته بعد از جراحی، از حرکت دادن پلک‌ها، بالا کشیدن و یا خم کردن ابرو و هرگونه انقباض
    عضلانی در این ناحیه جلوگیری کنید. انجام ندادن این کارها می‌تواند تا حدودی ناخوشایند
    باشد، اما برای جوش خوردن، ترمیم و بازسازی برش‌ها نیاز است که این کارها را انجام
    ندهید.
  • ممکن است برخی افراد تورم و درد را تجربه کنند، در این مورد پزشک ممکن است خوردن ایبوپروفن را تجویز
    کند. خوردن این قرص می‌تواند یک یا دو هفته طول بکشد تا این علائم به طور کامل از
    بین بروند.
  • تاری در دید و حساسیت به نور، عوارض جانبی کوتاه مدت این عمل جراحی هستند. اگر این علائم بیش از یک یا
    دو روز طول بکشد، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • نمی‌توانید برای دو هفته بعد از جراحی، از لنز استفاده کنید. بهتر است از جایگزینی مناسب مانند عینک بهره
    ببرید.
  • باید مطمئن شوید که به آرامی منطقه تحت عمل را شسته و تمیز نگه می‌دارید. بعد از چند روز، مجدداً پزشک خود را برای ارزیابی و برداشتن هر بخیه در صورت لزوم ملاقات خواهید کرد.

عوارض و خطرات جراحی پلک

بعد از این جراحی ممکن است برخی عوارض همانند موارد زیر پدیدار شود:

  • درد خفیف یا ناراحتی
  • بی‌حسی موقت یا دائمی
  • تورم و کبودی در اطرافچشم
  • احتمال خونریزی
  • احساس خشک شدن و تحریک چشم
  • حساسیت شدید به نور
  • خطرات جراحی مانند خونریزی یا عفونت
  • تاری و ضعف در بینایی
  • مشکل در بستن پلک‌های بالایی
  • ایجاد توده‌های داخل پلک پایین که می‌تواند سطح چشم را تحریک کند
  • التهاب، زخم‌های خارش‌دار
  • خونریزی پشت چشم

درباره افتادگی پلک

مرز پلک بالا به یک موقعیت پایین‌تر از حد نرمال می‌رسد که به «افتادگی چشم» مشهور است. در موارد شدید، پلک افتاده می‌تواند تمام یا بخشی از مردمک چشم را پوشش داده و قدرت بینایی کم کند. افتادگی پلک ممکن است در هنگام تولد (به طور مادر زادی) و یا به تدریج در طول چند دهه در اثر پیری و افزایش سن بر روی یک یا هر دو چشم ایجاد شود.

افتادگی پلک

گاهی اوقات افتادگی پلک بدون تأثیر در بینایی یا سلامت فرد، تنها می‌تواند حسی ناخوشایند از ظاهر و عدم زیبایی چهره باشد. در موارد دیگر، این مورد می‌تواند نشانه‌ای هشدار دهنده از وضعیتی جدی بر روی عضلات، اعصاب، مغز و حفره چشم باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

1 دیدگاه

  • ممنون بابت تخصصی که دارید. مادرم پیش شما عمل کرده و سالهاس راضین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *