انحراف و پولیپ بینی با توجه به شیوع خیلی زیاد در میان مردم و به دلیل اینکه تأثیرات بسیار زیادی بر نحوه زندگی و سلامت افراد می‌گذارد، بحث حائز اهمیت و  مهمی به شمار می‌آید. انحراف بینی، زمانی است که تیغه بینی، دچار خمیدگی یا انحراف باشد. تیغه بینی یا سپتوم، دیواره‌ای است که بین دو حفره بینی قرار دارد. شکل و ساختار حفره‌های بینی می‌تواند علت سینوزیت مزمن به شمار آید. هزینه عمل انحراف بینی بسته به نوع درمان و پزشک متخصص ممکن است متفاوت باشد.

تیغه بینی، شامل یک اسکلت اصلی است که در ساختار بینی، نقش نگه‌دارنده داشته و به طور طبیعی، دو حفره بینی را از هم جدا می‌نماید. سطح تیغه بینی، در هر دو طرف با لایه مخاطی، پوشیده شده است. تیغه بینی در قسمت جلو، از ساختاری محکم اما قابل انعطاف، برخوردار می‌باشد که بیشتر از غضروف تشکیل یافته و بر روی آن پوستی قرار دارد که رگ‌های خونی بسیاری را در بر می‌گیرد. در حالت ایده‌آل، تیغه بینی، وسط قرار گرفته و باعث می‌شود فضای داخل بینی، به دو گذرگاه هم‌اندازه تقسیم شود.

بر طبق برآوردها، در ۸۰ درصد افراد تیغه بینی در وسط قرار ندارد و به دلیل قابل‌مشاهده نبودن، معمولاً به این عارضه توجهی نمی‌شود. جراحی انحراف بینی، زمانی انجام می شود که جابجایی از خط وسط شدید باشد. اگر تیغه بینی، بیش‌ازحد به خمیدگی، انحراف و کج شدگی دچار شود، شایع‌ترین نشانه آن، دشواری تنفس از راه بینی خواهد بود. بیماران، معمولاً در یک‌ طرف بینی، ناراحتی بیشتری احساس می‌کنند و گاهی نشانه‌ها، عملاً در طرف مقابل خمیدگی گزارش می‌شوند. در برخی موارد، خمیدگی تیغه بینی در مسیر خروجی ترشحات سینوس‌های بینی، اختلال ایجاد می‌کند و عفونت‌های مکرر سینوس‌ها را به دنبال خواهد داشت.

فهرست مطالب

علائم و نشانه‌های انحراف بینی

شایع‌ترین نشانه انحراف تیغه بینی، گرفتگی بینی می‌باشد، به‌طوریکه یک طرف بینی نسبت به طرف دیگر، بیشتر گرفتگی داشته و همچنین، نفس کشیدن نیز با دشواری همراه است. عفونت سینوس‌ها به‌صورت مکرر و بازگشت‌کننده، می‌تواند نشانه‌ای دیگر از انحراف تیغه بینی و بینی کج باشد.

دیگر عوارض انحراف بینی ، موارد زیر هستند که البته می‌بایست مکرر و مداوم اتفاق بیفتند:

خونریزی بینی
دردهای صورت
سردرد
ترشحات مزمن در ناحیه پشت حلق
نفس کشیدن با صدای بلند و خرناس کشیدن در زمان خواب (خر و پف کردن)

انحراف بینی، ممکن است در زمان خواب در تنفس فرد، وقفه ایجاد کند. این عارضه، بسیار جدی به‌شمار می‌آید و در اصطلاح پزشکی، آپنه خواب نامیده می‌شود. مراجعه به پزشک جهت درمان آپنه خواب، بسیار ضروری خواهد بود.

Rhinoplasty Treats the symptoms and cause01 1- انحراف بینی، درمان، علائم و علت
درمان، علائم و علت انحراف بینی

علت‌ها و دلایل انحراف بینی

تیغه بینی، دیواره‌ای است که مجراهای راست و چپ بینی را از هم جدا می‌کند. اگر تیغه بینی، از وسط به یک سمت جابجا شود،علت انحراف بینی خواهد بود .

علت‌های انحراف بینی، عبارت‌اند از:

عارضه‌ای از بدو تولد، در برخی موارد، در زمان جنینی انحراف بینی ایجاد می‌شود و در زمان تولد آشکار می‌باشد.
آسیب‌های وارده به بینی، برخی آسیب‌ها باعث می‌شوند تیغه بینی از وضعیت خود خارج شود که انحراف بینی را در پی خواهد داشت. در نوزادان، ممکن است هنگام زایمان بر بینی فشار وارد شود. در کودکان و بزرگسالان، دسته بزرگی از پیشامدها و حوادث ممکن است آسیب بینی و انحراف تیغه بینی را به‌دنبال داشته باشند. از گیرکردن به پله و افتادن گرفته، تا برخورد با دیگران در پیاده‌رو. همچنین، ضربه به بینی، در این موارد بسیار مرسوم و شایع می‌باشد: ورزش‌های برخوردی (مانند ورزش‌های رزمی و راگبی)، بازی‌ها و فعالیت‌های پر جنب و جوش، درگیری‌های خشن (دست به یقه شدن و کتک‌کاری)، و همچنین تصادفات رانندگی.
عامل‌های خطر

در برخی افراد، انحراف بینی از بدو تولد وجود دارد و ناشی از اختلال در دوران جنینی و یا آسیب در هنگام تولد می‌باشد. پس از تولد، انحراف بینی در بیشتر موارد ناشی از صدمه‌ای است که تیغه بینی را از محل خود جابجا می‌کند. عامل‌های خطر عبارت‌اند از:

انجام ورزش‌های پر برخورد
نبستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی وسایل نقلیه

تشخیص

پزشک پس از بررسی علائم انحراف بینی ، از بیمار سوالاتی می‌پرسد، مانند: آیا آسیب شدید و یا شکستگی در ناحیه بینی اتفاق افتاده است یا نه؟ آیا تا به حال جراحی بینی داشته‌اید؟ سپس پزشک بینی را معاینه کرده و محل تیغه بینی را بررسی می‌نماید. سطوح داخلی مجراهای بینی نیز با کمک لامپی پرنور و اسپکولوم بینی برای علائم شکستگی بینی وارسی می‌گردند. اسپکولوم بینی، ابزاری انبرک مانند است که به نرمی مجرای بینی را باز نگه می‌دارد. اسپری بینی اکسی متازولین و یا فنیل آفرین ممکن است مورد استفاده قرار گیرند تا بافت آستری بینی (لایه مخاطی)، موقتاً کمی جمع شود تا سراسر تیغه بینی، بهتر قابل مشاهده باشد. گاهی اسکوپ فایبر اپتیک، به داخل بینی عبور داده می‌شود تا نواحی انتهایی تیغه بینی، مستقیماً دیده شوند. در بیشتر موارد، هیچ‌گونه آزمایش خاصی، لازم نخواهد بود.

گاهی انحراف بینی مواردی مانند خونریزی‌های بینی، عفونت‌های سینوسی مکرر و یا مسائل مهم دیگری را به‌وجود می‌آورد که زحمت‌آفرین و مساله‌ساز هستند. در این موارد، پزشک خانواده یا پزشک عمومی، شما را به متخصص گوش، حلق، بینی و یا جراح بینی ارجاع خواهد داد تا درمان لازم انجام پذیرد.

چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است؟

در مورد انحراف بینی و صاف کردن بینی ، در این شرایط به پزشک مراجعه کنید:

دشواری در نفس کشیدن
مشکلات مربوط به خواب (خصوصاً آپنه خواب)
مشکلات مربوط به سینوس‌های اطراف بینی، در صورتی‌که ادامه‌دار باشند.

درمان انحراف بینی

انحراف بینی به‌طور گسترده‌ای شایع بوده و در بسیاری افراد، درمان انحراف بینی ضرورتی نخواهد داشت.

برخی نشانه‌ها مانند گرفتگی بینی و یا خلط پشت حلق، می‌توانند با دارو کاهش پیدا کنند، شامل: داروهای ضد احتقان بینی ، آنتی‌هیستامین‌ها و یا اسپری‌های بینی. در بسیاری موارد، پیش از اینکه جراحی مورد توجه قرار گیرد، ابتدا دارودرمانی انجام می‌پذیرد.

اگر انحراف بینی در فرد، مشکلات تنفسی، آپنه خواب و یا خرناس کشیدن را به ‌همراه داشته باشد، ممکن است انجام جراحی توصیه شود تا تیغه بینی، اصلاح گردد. عمل جراحی که در آن تیغه بینی مورد اصلاح و ترمیم قرار می‌گیرد، سپتوپلاستی نامیده شده و با نام‌های برداشتن تیغه بینی از زیر مخاط و یا بازسازی تیغه بینی یا عمل انحراف بینی با لیزر نیز شناخته می‌شود.

عمل جراحی انحراف بینی در کلینیک دکتر سرمست با بهترین روش ها و با استفاده از جدیدترین تجهیزات انجام می شود، به گونه ای که بیمار پس از جراحی، از سلامت بینی خود کاملا رضایت دارد.

اصلاح و ترمیم انحراف بینی (سپتوپلاستی)

پیش از عمل انحراف بینی، به منظور دیدن مجراهای بینی و مشاهده شکل تیغه بینی، پزشک از آندوسکوپ استفاده می‌نماید که لوله‌ای نازک مجهز به نور می‌باشد. گاهی آندوسکوپ، در طول جراحی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمل معمولاً در مرکز جراحی سرپایی، تحت بیهوشی عمومی یا موضعی، انجام پذیرفته و حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

تیغه و مجراهای بینی، با لایه‌ای به نام غشاء مخاطی پوشیده شده‌اند. به منظور اصلاح تیغه بینی، پزشک ابتدا از داخل سوراخ‌های بینی، برش‌های ظریفی ایجاد می‌کند تا لایه مخاطی از استخوان و غضروف زیر آن، جدا شود. سپس بخش‌هایی از غضروف بریده و برداشته می‌شوند و خمیدگی غضروف راست می‌گردد. سپس، لایه مخاطی دوباره بر سر جای خود، بر روی غضروف و استخوان قرار داده می‌شود.

عوارض و پیامدها

اگر انحراف بینی شدید بوده و به انسداد و گرفتکی بینی منجر شود، این عوارض را ممکن است در پی داشته باشد:

خشکی دهان، به دلیل تنفس طولانی مدت از طریق دهان
احساس فشار یا گرفتگی در مجراهای بینی
آشفتگی و اختلال هنگام خواب، به دلیل دشواری نفس کشیدن هنگام خواب شبانه، استراحت خوشایند و دلپذیر نخواهد بود.

 آیا انحراف بینی، قابل پیشگیری است؟

انحراف بینی ممکن است در اثر آسیب به بینی یا صورت، اتفاق بیفتد. به منظور پیشگیری از این گونه موارد، رعایت برخی نکات ایمنی و اقدامات احتیاطی، اهمیت بالایی دارند، مانند:

همیشه کلاه ایمنی مناسب همراه داشته باشید و در هنگام ورزش‌های برخوردی، از پوشش‌های محافظ سر و صورت، استفاده نمایید.
زمان رانندگی، از بسته بودن کمربند ایمنی خود و سایرین مطمئن شوید.

پیش‌آگاهی در مورد نتیجه جراحی

در بیشتر موارد، جراحی موفقیت‌آمیز خواهد بود. با این‌حال، درصد کمی از بیماران ترجیح می‌دهند جراحی دیگری نیز داشته باشند که به منظور زیبایی و یا بهبود جریان هوا صورت می‌گیرد.

به این مقاله امتیاز دهید

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *