جراحی ترمیمی بینی یا Revision Rhinoplasty عملی است که به منظور اصلاح و رفع ایراداتی که در اثر جراحی قبلی بینی ایجاد شده است، مدتی پس از جراحی اول انجام می پذیرد. برخی اوقات نیز جراحی دوم  یا جراحی بینی ثانویه به منظور رفع ایرادی که در جراحی اول مورد توجه جراح نبوده است انجام می گیرد.

به عنوان مثال اگر که طی جراحی اول به بزرگی توربینیت های بینی اهمیت داده نشود ممکن است جراحی دوم که به آن جراحی ترمیمی بینی گفته می شود؛ جهت رفع ایراد مذکور و به منظور اصلاح گرفتگی بینی ضرورت یابد. در اینصورت جهت ترمیم آن اولاً باید توجه به وضعیت غضروف داخل بینی و نکته دوم توجه به ایرادات ایجاد شده بعد از عمل و توجه به وضعیت بینی قبل از عمل جراحی داشت.

در برخی موراد که نیاز به عمل ترمیمی بینی (ثانویه) به علت مشکلات جراحی می باشد متاسفانه نیاز به استفاده از غضروف و یا بافتهای دیگر جهت ترمیم وضعیت جدید می باشد تغییراتی که در سوراخ های بینی و یا در فرو رفتگی های بالای Alar (حلقه بینی) ایجاد می شود حتماً نیاز به استفاده از غضروف های مختلف دارد ولی در بیشتر موارد قابل امکان می باشد اما در این مورد نیز مانند موارد نوع گوشتی باید میزان انتظار از تغییر و مدت زمان مورد نیاز جهت رسیدن به وضعیت ایده آل را با بیمار در میان گذاشت که بیشتر از موارد عادی می باشد.

دلایل جراحی ثانویه (ترمیمی) بینی

Rhinoplasty01- جراحی ثانویه (ترمیمی) بینی
جراحی ثانویه (ترمیمی) بینی

دلائل گوناگونی برای جراحی بینی ثانویه وجود دارد که ایرادات خفیف تا عمده را شامل میشود. هر چه ایرادات بزرگتر باشد احتمال رسیدن به نتیجه دلخواه کمتر میشود. ایراداتی که سبب میشوند بیمار به جراحی مجدد نیاز پیدا کند را می‌توان به ۵ دسته تقسیم نمود:

  1. کم برداشته شدن؛ مثل برنداشتن کامل قوز بینی‌. این دست از ایرادات را می‌توان به سادگی‌ در جراحی بعدی برطرف کرد.
  2. محکم نکردن اسکلت بینی‌؛ مثل نوک بینی‌ که باعث افتادگی آن می شود. اینها نیز توسط جراح مجرب به سادگی‌ قابل اصلاح است.
  3. عدم رفع ایرادات قبل از عمل اول؛ مثل انحراف و کجی بینی‌. این ایرادات هم اصلاح پذیرند.
  4. مشکلات ناشی‌ از برداشتن بیش از حد بافتهای بینی‌. فرورفتگی در پشت بینی‌ (بینی‌ زینی شکل) و یا در دیواره های بینی‌ یا سر بالا شدن زیاد از این قبیل مشکلات هستند. اصلاح این موارد چالش برانگیز بوده و نیاز به مهارت فراوان جراح دارد. در این مورد لازم است اسکلت بینی‌ با استفاده از غضروف یا استخوان خود بیمار تقویت شود. این بافتها را را می‌توان از غضروف داخل بینی‌، لاله گوش یا دنده یا برخی‌ استخوانها به دست آورد. نتیجه این جراحی‌ها همیشه قابل پیش بینی‌ نیستند.
  5. سخت‌ترین شرایط زمانیست که به پوست بینی‌ آسیب رسیده باشد. ترمیم این حالت بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن است. خوشبختانه عوارض عمل جراحی ترمیمی بینی بسیار نادر دیده میشود.

میزان مؤثر بودن جراحی ثانویه (ترمیمی)

تجربه جراح در عمل دوباره بینی بسیار حائز اهمیت است، چون همانگونه که گفته شد وضعیت بینی‌ با بینی‌ دست نخورده کاملا متفاوت است و جراح باید آماده اصلاح هر گونه ایرادی باشد. ارزیابی دقیق بیمار و ایرادات بینی‌ بسیار مهم است. سطح انتظارات بیمار باید معقول باشد و محدودیت های عمل را درک کند، در غیر این صورت جراح از دست زدن به چنین عملی‌ باید اجتناب نماید.

چنانچه در این شرایط انتظارات واقع گرایانه داشته و بینی‌ خود را به جراح حاذقی سپرده اید، بسیار امیدوار باشید.

زمان انجام جراحی ثانویه (ترمیمی) بینی

در مورد زمان انجام جراحی ترمیمی بین جراحان اتفاق نظر وجود ندارد. در بسیاری از موارد توصیه میشود که حداقل یک سال از زمان جراحی اول بینی بگذرد و بعد اقدام به جراحی ترمیمی گردد. لازم به ذکر است که برخی ایرادات بینی را میتوان زودتر از یک سال برطرف نمود. به عنوان مثال بر طرف نمودن برجستگی استخوانی کوچکی که در جراحی اول از نظر جراح دور مانده است به سادگی حتی با گذشت ۶ ماه از جراحی اولیه قابل انجام است.

جراحی زیبایی بینی در کلینیک زیبایی دکتر سرمست با بهترین روش ها و با استفاده از جدیدترین تجهیزات انجام می شود، به گونه ای که بیمار پس از جراحی، هم از زیبایی و هم از سلامت بینی خود کاملا رضایت دارد.

به این مقاله امتیاز دهید

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *