عمل گوش که به عنوان اتوپلاستی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند باعث بهبود شکل، موقعیت یا تناسب گوش شود. این عمل محل گوش و یا توانایی شنیدن شما را تغییر نمی‌دهد و صرفا برای تغییر ظاهر گوش انجام می‌شود.

فهرست مطالب

انواع عمل گوش چیست؟

عمل گوش یا  اتوپلاستی برای درمان انواع  ناهنجاری‌های گوش در کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. این مشکلات می‌تواند مادرزادی بوده یا در ا ثر حادثه اتفاق افتاده باشد. از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به نداشتن لاله گوش، کوچک بودن گوش (میکروشی)، بزرگ بودن گوش(ماکروشی)، بیرون زدگی لاله گوش، نوک تیز یا برعکس بودن قسمت بالایی گوش، تاخوردگی یا شکاف لاله گوش اشاره کرد. رایج‌ترین عمل درمان لاله‌های گوش بیرون زده از طریق جراحی زیبایی است. لاله گوش بیرون زده باعث کاهش اعتماد به نفس کودکان در مدرسه و همچنین برزگسالان در محیط کار و اجتماع می‌شود.

عمل زیبایی گوش چگونه انجام می‌شود؟

عمل جراحی زیبایی گوش از سن ۵ تا ۶ سال که رشد لاله گوش کامل شده امکان پذیر است. در سنین کودکی، به دلیل نرم بودن غضروف‌های گوش انجام این عمل  با نتایج بهتری همراه است. در بزرگسالی با سفت شدن غضروف‌های گوش ممکن است درصد کمتری از عمل‌های زیبایی نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشد.

بررسی اندازه و وضعیت ظاهری گوش جهت عمل اتوپلاستی

عمل زیبایی گوش به دو روش جراحی و غیر جراحی صورت می‌گیرد.  اتوپلاستی غیر جراحی نیازی به برش ندارد و فقط جراح از بخیه استفاده می‌کند تا گوش‌ها را به عقب برگرداند و ظاهر متقارن‌تری بدست آورد. انجام روشهای جراحی غیر اتوپلاستی حدود یک ساعت طول می‌کشد و فقط به بی حسی موضعی و آرام بخش دهانی نیاز دارد. بیماران  فقط در طی روند بهبودی دچار برخی ناراحتی‌های خفیف خواهند شد و قادر خواهند بود بعد از چند روز به فعالیت‌های روزمره طبیعی خود بازگردند.

در روش سنتی یا همان جراحی، که در مراکز جراحی یا بیمارستان‌ها انجام می‌شود، ابتدا با بیمار در مورد بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی صحبت و تصمیم گیری می‌شود. معمولا در روش‌های جراحی که چند ساعت طول می‌کشد از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. برای اصلاح ساختار گوش در جراحی برش‌هایی در گوش داده می‌شود که معمولا در قسمت پشت گوش می‌باشد. از طریق این شکاف جراح به غضروف دسترسی پیدا کرده،قسمت اضافه برداشته و فرم دهی  انجام می‌شود. از آنجایی که جراحی یک روش تهاجمی است، بیماران باید انتظار داشته باشند که روند بهبودی طولانی و دردناک‌تری را نسبت به روش‌های غیرجراحی سپری کنند. به طوری که بیشتر بیماران زخم را تجربه می‌کنند.

بعد از عمل برای محافظت ازگوش‌ها و نگه داشتن آن‌ها،یک باند به دور سر پیچیده می‌شود و تا ده روز بعد ازعمل نیاز به این دارد که گوش‌ها  به طور کامل پوشانده شوند.

عمل گوش
عمل گوش معمول با انجام برش‌هایی در پشت گوش انجام می‌شود

 

چه اقداماتی باید قبل و بعد از جراحی زیبایی گوش انجام شود؟

هنگام تصمیم گیری جهت جراحی با دکتر خود صحبت کنید. در این جلسه احتمالا دکتر در مورد عمل جراحی برای شما توضیح می‌دهد. شما باید آمادگی پاسخ به سوالات درمورد عفونت گوش،داروهای مصرفی و سابقه بیماری‌های مختلف داشته باشید. دکتر اندازه وتقارن گوش شما را معاینه می‌کند. جهت ثبت در پرونده پزشکی از گوش شما عکس می‌گیرد. برای دکتر خود توضیح دهید که هدف شما از انجام عمل جراحی چیست و انتظار چه نتیجه‌ای را دارید.

بهتر است مدتی قبل از انجام عمل جراحی از خوردن آسپرین،داروهای ضد التهاب و مکمل‌های گیاهی خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث تشدید خونریزی در هنگام و بعد عمل جراحی شود.

رعایت کردن موارد زیر بعد از جراحی زیبایی گوش می‌تواند به بهبود سریعتر و عوارض کمتر جراحی کمک کند.گوشهای خود را جهت جلوگیری از بروز عفونت تمیز نگه دارید. مراقب باشید که بعد از عمل گوش خود را لمس نکنید یا مالش ندهید تا از آسیب دیدن بخیه‌ها جلوگیری شود. در مدت زمانی که پزشک تعیین کرده  با نوار دور سر خود را بپوشانید. هنگام خواب،برای کاهش تورم،سرخود را بالاتر از بدن قرار دهید.

یک نکته عمومی اینکه، سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در پوست می‌شود و می‌تواند روند بهبودی را کند نماید. اگر سیگار می‌کشید، پزشک توصیه می‌کند که سیگار کشیدن را قبل از عمل و در طول بهبودی متوقف کنید.

بهبود ظاهر بعد از عمل گوش

مزایا و عوارض عمل گوش

بدون شک مهمترین مزیت این عمل بهبود وضعیت ظاهری و احساس رضایت افراد است. شایع‌ترین عارضه اتوپلاستی درد در ناحیه گوش است که با تجویز مسکن‌ها تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کند. یکی دیگر از عوارض این جراحی عفونت است که در اثر عدم مراقبت مناسب حین و بعد عمل ایجاد می‌شود. در هر عمل جراحی یا آرایشی احتمال عفونت هست به همین دلیل تمیز نگه داشتن گوش‌ها مهم است.

 عوارض جانبی دیگری که می‌تواند کمی جدی‌تر باشد مانند لخته شدن خون و کاهش شنوایی ممکن است وجود داشته باشد اما انتخاب جراح مناسب و رعایت دقیق دستورالعمل‌های بعد از عمل باعث کاهش خطرات ناشی از جراحی گوش می‌شود.

مانند هر نوع جراحی دیگر، اتوپلاستی خطر خونریزی واکنش منفی به بیهوشی را به همراه دارد.  همچنین ممکن است یک واکنش آلرژیک به نوار جراحی یا سایر مواد مورد استفاده در طی یا بعد از عمل وجود داشته باشد.

ویدیو توضیحات دکتر سرمست در مورد عمل گوش

 

 

 

منابع:

  1. www.drzurek.com.au/our-procedures/different-types-of-otoplasty
  2. https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/otoplasty/about/pac-20394822

5/5 - (2 امتیاز)

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *